Sunday, March 18, 2007

straight outta Stockholm

På plats i Minneapolis. Skönt. Blev bjussad på cheeseburgare av en lite lätt förståndshandikappad kvinna på en restaurang precis (förstod inte först att hon var lite efter). Men vad kan jag säga, opportunity knocked... Sen ville hon äta mina pommes frites direkt från min tallrik. Då tyckte jag att det var färdig knackat och tackade för mig (och betalade för maten ska tilläggas).

Nåväl…flög hit med NWA. På vägen ner mot Amsterdam så bildade skuggorna av jetångor från andra flygplan ett mönster på ovansidan av molnen. Kom att tänka på hur det skulle vara att göra reklam där. Alltså inte för de på marken att se, utan endast för de som ser molnen ovanifrån. Fråga mig inte hur det skulle gå till rent praktiskt, men visst vore det fantastiskt om man på väg ner genom molnen tittade ut och såg Hästens logotyp på ovansidan av molnen. Hästens, moln, mjukt, sova, skönt. Är ni med? PR, word-of-mouth och en tv-soffa senare skulle Hästens äga moln som reklammedium.





Har varit på Mall of America, USA:s största köpcentrum, idag. Mörby Centrum har ett och annat att lära. Som att bergochdalbanor inomhus knäcker. Hur som helst, hittade bland annat den här ficklampan. En intressant varumärkesutvidgning. Hummer gör alltså inte bara bilar utan även ficklampor. Hur passar det ihop då? Ficklampan gick inte på batterier, man skulle skaka den i fem minuter istället. Alltså tar batterierna aldrig slut. Den var den dyr, stöttålig och dessutom behövs ficklampor främst när man är ute i typ skogen. Associationerna blir alltså att ficklampan:
1. Håller hur länge som helst.
2. Är stöttålig.
3. Dyr.
4. Passar folk som tar sig till mer eller mindre otillgängliga platser.
Stämmer med andra ord ganska bra ihop med Hummervarumärket. Bättre än Prosche och datorer som blir slöa efter 6 månader i alla fall.




Såg den här på gatan i också, hon är typ jurist eller något. Det intressanta är dock lapparna som någon satt upp på hennes ansikte. ”Bigamist” står det på en av dem. Vem har skrivit det och varför? Det ökar ju minst sagt saliensen i varumärket. Kroken ”bigamist” var, i alla fall i reklamsammanhang, ledig hos mig. Kanske en tanke för framtida briefer?




Konsten på hotellrummet. Inte påfåglar men nästan.

Första dagen på Fallon imorgon. Jes!

See you soon – balloon! (Börjar omvärdera valet av den där frasen…)

No comments: