Tuesday, March 20, 2007

thoughts and prayers

I lördags försvann den 12-årige lille pojkscouten Michael Auberry från sin scoutgrupp när de var ute och vandrade i North Carolina. Sedan dess har det varit ett stort pådrag i media, med CNN, Fox, ABC, och alla andra rapporterandes direkt från vildmarken (även SvD, fast inte direkt då). Bilder på helikoptrar, blodhundar och ”search teams” som tumlat fram igenom skogen har kablats ut över kontinenten som nyhetsprogrammens huvudnyhet. Michaels familj har berättat att Michael gillar att både läsa och att skriva och att han är med i en kristen basketliga där man typ inte tävlar när man spelar. Hela nationens ”thoughts and prayers” har varit med den stackars scouten och hans familj och i morse kom det dessutom fram att han var ett bokstavsbarn och att man hade hittat hans medicinburk full med piller någonstans i skogen. Det såg mörkt ut. Dock har det hela tiden betonats att han är scout, har bra kläder på sig och att det faktum att han var ett bokstavsbarn inte gjorde honom till en galen Mr Hyde som typ skulle attackera räddningspersonalen (vilket vissa verkade tro). Så i eftermiddags hittades lille Michael så nu är det ok att berätta vad mina tankar har varit kring det hela. För visst är ett litet vilset barn ett fantastiskt mediaval. Kanske kan man arrangera att liknande försvinnande i Sverige. Jag menar, följande ”varumärken” har ju tjänat på den gratis mediaexponeringen.

1. Bokstavsbarnsmedicinföretaget: Se så effektiv vår medicin är. Utan den springer ditt barn till skogs.
2. Klädföretaget: Det har hela tiden pratats om vilka bra kläder han hade. Nästa gång jag ska ut i skogen vill jag ha samma märke.
3. Scouterna: Lite lurigare, man kan ju tänka att han borde vetat att mossa växer på norra sidan av träd och så vidare och själv tagit sig tillbaka till civilisationen. Dock kan man ju hävda att han bara är tolv år och att det var tack vare sina scoutkunskaper som han klarade sig i fyra dagar i skogen. Det har i alla fall ökat folks brand awareness om scouterna.
4. Höja öka och förbättra folks attityder till bokstavsbarn. Tillståndet (i brist på bättre ord) har fått mycket publicitet under dagen. Både på ett grundläggande plan, men även med fördjupad information om vilka symptomen är och hur det egentligen bara handlar om ungar som har lite svårt att koncentrera sig.
5. USA:s regering: Det råkar ju nämligen vara fyra år sedan kriget i Irak började. Har varit mycket i pressen här om det och folk behöver något annat att tänka på och att glädjas över. (Har ni sett Loose Change förresten?! Bush låg bakom 9/11, det är typ bevisat!)
6. Hunden som hittade Michael hett Gandalf.

Kanske är det inte ok att göra något liknande i Sverige? Mest för att samhället lägger stora resurser för att hitta bortsprungna barn och för att folk skulle tycka sämre om varumärket. Men om man bortser från samhällets kostnader. För det första hade man ju inte behövt berätta vem som låg bakom försvinnandet. Skulle det dock komma fram behöver det faktiskt inte enbart vara negativt för varumärket. Det skulle visa på att man var ett innovativt företag som inte var rädd för att prova nya saker. Kännedomen skulle troligen öka. Och nästa gång någon gick vilse i skogen skulle varumärket förmodligen dyka upp, både i folks medvetande och i media.



Nåväl…mer om Fallon imorgon. Har suttit med vid fokusgrupper idag. Skriver mer om det nästa gång.

See you soon - balloon.

4 comments:

John said...

låt mig gissa... var det alexandra hernadi som rapporterade indirekt för svenskan?

Unknown said...

Såg att han hade glasögon. Där kan du skapa en story om hur han gjorde upp eld med dessa. Sedan tvingar du honom att ge ut boken "Inte utan mina Gucci brillor". Steg två blir en dokumentär på discovery - Jag borde varit död. Kankse kan man fylla ut lite hur han åt blad som påminde om isthé (naturligt innehåll associationen stärks...)

max-m said...

Det är också ett ganska mäktigt Guds-bevis, alla prayers funkade uppenbarligen. Och det kan man ju kalla reklam för Gud.

Anders said...

Ja visst finns det oändliga möjligheter! Vi är något på spåren här... nu är filmen borta, men om jag minns rätt såg han lite ut som Harry Potter dessutom...