Monday, March 19, 2007

10:30 am: Coffee with Pelle

Idag var första dagen på Fallon. Det visade sig bli en mycket bra dag med bland annat god kyckling i körsbärssås med valnötter på menyn. Men har så klart även gjort annat än att ätit lunch. Har läst briefer, suttit med vid möten, pratat planning med planners och så vidare.


Har fått ett detaljerat schema med vad jag ska göra under min första vecka. Idag stod det bland annat ”10:30 am: Coffee with Pelle”. Uppstyrt är bara förnamnet. Nåväl…Pelle hade också mycket intressanta saker att säga. Bland annat om hur framtiden för reklambranschen kan komma att se ut. Stället vi drack kaffe på heter Caribou som så vitt jag förstår är ett annat ord för ren. Gott kaffe. Man kunde även vinna en resa till Costa Rica i butiken. Det är här problemen börjar för mig. Jag fattar att man odlar kaffe i Costa Rica, men har man uppkallat stället efter en ren (vilket i sig är ganska kostigt för en kaffekedja) borde det väl vara norrut som resorna går eller? Har man chansen att profilera sig som renkaffekedjan är det ju onödigt att förvirra konsumenterna ytterligare. Mera logik och stringens om jag får be.


En annan intressant detalj från Fallon. En av många mikrovågsugnar.
Nu syns det inte så bra på bilden men den har en speciell knapp för "popcorn". Det är helt fantastiskt tycker jag! Helt klart en USP värd att lyfta fram. Finns säkert i Sverige också, och det är verkligen en sådan grej som skulle kunna få mig att köpa just den här micron och inte någon annan. För mig spelar funktioner som att tina olika grejer mindre roll. Istället är det känslan av att tillverkaren har fattat vad jag använder min micro till mest som tilltalar mig. Att sätta dit en knapp till klarar vilken civilingenjör som helst, men att skriva popcorn istället för defrost på knappen är genialiskt.


”No Child Deserves To Be Homeless Tonight”. Nähä. Och vem tycker det då? Hänger upp mig på "Deserves". Enligt min mening bortkastade reklampengar att berätta något jag redan vet. Inte ens den elakaste jänkare kan väl tycka att det finns barn som förtjänar att vara hemlösa? Och i så fall når man verkligen honom/henne bäst genom att sätta upp en billboard i centrala Minneapolis eller? Nåväl...

See you soon - balloon!

No comments: